Godisnji popis - pripreme i izvestaji
Zakonska obaveza vršenja godišnjeg popisa
Obaveza vršenja popisa propisana je članom 16.Zakona o računovodstvu. Sva pravna lica i preduzetnici koji vode knjige dužni su da popišu imovinu i obaveze na kraju poslovne godine i da usklade stanje u knjigama sa stvarnim stanjem dobijenim popisom, kao pripremu za izradu završnog računa (bilansa stanja i uspeha).
Pored Zakona o računovodstvu, obaveza vršenja godišnjeg popisa i njegova ispravnost uređena je:
- Pravilnikom o načinu i rokovima vršenja popisa i usklađivanja knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem („Službeni glasnik RS“ br.118/2014 i 137/2014 – u daljem tekstu: Pravilnik);
- Zakonom o porezu na dodatu vrednost („Službeni glasnik RS“ br. 84/2004,...5/2016 - usklađeni din. izn.);
- Zakonom o akcizama („Službeni glasnik RS“ br. 22/2001,...5/2016 - uskladeni din. izn.);
- Uredbom o količini rashoda (kalo, rastur, kvar i lom) na koji se ne plaća porez na dodatu vrednost („Službeni glasnik RS“ br. 124/2004); i
- Uredbom o količini rashoda (kalo, rastur, kvar i lom) na koji se ne plaća akciza („Službeni glasnik RS“ br. 137/2004, 109/2009 i 96/2012).
Zakonski zastupnik je odgovoran za organizaciju i pravilnost popisa.
Ukoliko obveznik ne popiše imovinu i obaveze u skladu sa navedenom odredbom člana 16. Zakona, članom 46. stav 1. tačka 10) Zakona o računovodstvu, propisana je kazna za privredni prestup za pravno lice od 100.000 do 3.000.000 dinara, a za odgovorno lice u pravnom licu kazna od 20.000 do 150.000 dinara. Novčanom kaznom od 100.000 do 500.000 kazniće se za prekršaj preduzetnik ako ne izvrši godišnji popis imovine i obaveza (član 47. Zakona o računovodstvu).
Način vršenja popisa
Priprema za obavljanje popisa uključuje:
- donošenje Odluke o popisu i obrazovanju komisije za popis;
- izradu Uputstva o vršenju popisa;
- izradu Plana rada komisije za popis; i
- obaveštavanje zaposlenih o vršenju popisa.
Imenovanje članova komisije za popis podrazumeva da članovi komisije za popis ne mogu biti lica koja rukuju imovinom, odnosno koja su zadužena za imovinu koja se popisuje; i mogu biti stručna lica - veštaci za procenu kvaliteta i vrednosti pojedinih oblika imovine i obaveza.
Pripremne radnje za obavljanje popisa uključuju:
- usklađivanje prometa i stanja glavne knjige sa dnevnikom;
- usklađivanje prometa i stanja pomoćnih knjiga sa glavnom knjigom;
- da lica koja rukuju imovinom (npr. magacioner) i njihovi neposredni rukovodioci (npr. rukovodilac magacina) izvrše neophodne pripreme (npr. slaganje zaliha, sortiranje zaliha, odvajanje tuđe robe, odvajanje zastarelih i oštećenih zaliha i sl.);
- usaglašavanje potraživanja i obaveza;
- usaglašavanje stanja na tekućim računima sa bankama; i
- druge poslove u cilju lakšeg, bržeg i pravilnijeg popisivanja imovine i obaveza.
Popis obuhvata:
- utvrđivanje stvarnih količina imovine (merenjem, brojanjem, procenom ili sličnim postupcima), opis popisane imovine i unošenje stanja u popisne liste;
- upisivanje u popisne liste naturalnih promena nastalih u periodu vršenja popisa pre i posle 31. decembra i svođenje na 31. decembar (izuzetak: ako postoji naturalna i vrednosna evidencija o ulazu i izlazu imovine može se upisati knjigovodstveno stanje na dan 31. decembar);
- unos knjigovodstvenog naturalnog stanja u popisne liste;
- utvrđivanje naturalnih razlika između stvarnog i knjigovodstvenog stanja;
- unos cena/vrednosti popisane imovine;
- obračun vrednosti popisane imovine;
- sastavljanje izveštaja o izvršenom popisu.
Popisne komisije imaju rok za dostavljanje izveštaja o popisu za 2017. godinu na usvajanje do 31. januara 2018. godine (ovo se odnosi na obveznike koji imaju petodnevnu radnu nedelju).
Odluke o usvajanju Izveštaja o izvršenom popisu za 2017. godinu donose se najkasnije 31. januara 2018.godine.
Obaveza vršenja popisa propisana je članom 16.Zakona o računovodstvu. Sva pravna lica i preduzetnici koji vode knjige dužni su da popišu imovinu i obaveze na kraju poslovne godine i da usklade stanje u knjigama sa stvarnim stanjem dobijenim popisom, kao pripremu za izradu završnog računa (bilansa stanja i uspeha).
Pored Zakona o računovodstvu, obaveza vršenja godišnjeg popisa i njegova ispravnost uređena je:
- Pravilnikom o načinu i rokovima vršenja popisa i usklađivanja knjigovodstvenog stanja sa stvarnim stanjem („Službeni glasnik RS“ br.118/2014 i 137/2014 – u daljem tekstu: Pravilnik);
- Zakonom o porezu na dodatu vrednost („Službeni glasnik RS“ br. 84/2004,...5/2016 - usklađeni din. izn.);
- Zakonom o akcizama („Službeni glasnik RS“ br. 22/2001,...5/2016 - uskladeni din. izn.);
- Uredbom o količini rashoda (kalo, rastur, kvar i lom) na koji se ne plaća porez na dodatu vrednost („Službeni glasnik RS“ br. 124/2004); i
- Uredbom o količini rashoda (kalo, rastur, kvar i lom) na koji se ne plaća akciza („Službeni glasnik RS“ br. 137/2004, 109/2009 i 96/2012).
Zakonski zastupnik je odgovoran za organizaciju i pravilnost popisa.
Ukoliko obveznik ne popiše imovinu i obaveze u skladu sa navedenom odredbom člana 16. Zakona, članom 46. stav 1. tačka 10) Zakona o računovodstvu, propisana je kazna za privredni prestup za pravno lice od 100.000 do 3.000.000 dinara, a za odgovorno lice u pravnom licu kazna od 20.000 do 150.000 dinara. Novčanom kaznom od 100.000 do 500.000 kazniće se za prekršaj preduzetnik ako ne izvrši godišnji popis imovine i obaveza (član 47. Zakona o računovodstvu).
Način vršenja popisa
Priprema za obavljanje popisa uključuje:
- donošenje Odluke o popisu i obrazovanju komisije za popis;
- izradu Uputstva o vršenju popisa;
- izradu Plana rada komisije za popis; i
- obaveštavanje zaposlenih o vršenju popisa.
Imenovanje članova komisije za popis podrazumeva da članovi komisije za popis ne mogu biti lica koja rukuju imovinom, odnosno koja su zadužena za imovinu koja se popisuje; i mogu biti stručna lica - veštaci za procenu kvaliteta i vrednosti pojedinih oblika imovine i obaveza.
Pripremne radnje za obavljanje popisa uključuju:
- usklađivanje prometa i stanja glavne knjige sa dnevnikom;
- usklađivanje prometa i stanja pomoćnih knjiga sa glavnom knjigom;
- da lica koja rukuju imovinom (npr. magacioner) i njihovi neposredni rukovodioci (npr. rukovodilac magacina) izvrše neophodne pripreme (npr. slaganje zaliha, sortiranje zaliha, odvajanje tuđe robe, odvajanje zastarelih i oštećenih zaliha i sl.);
- usaglašavanje potraživanja i obaveza;
- usaglašavanje stanja na tekućim računima sa bankama; i
- druge poslove u cilju lakšeg, bržeg i pravilnijeg popisivanja imovine i obaveza.
Popis obuhvata:
- utvrđivanje stvarnih količina imovine (merenjem, brojanjem, procenom ili sličnim postupcima), opis popisane imovine i unošenje stanja u popisne liste;
- upisivanje u popisne liste naturalnih promena nastalih u periodu vršenja popisa pre i posle 31. decembra i svođenje na 31. decembar (izuzetak: ako postoji naturalna i vrednosna evidencija o ulazu i izlazu imovine može se upisati knjigovodstveno stanje na dan 31. decembar);
- unos knjigovodstvenog naturalnog stanja u popisne liste;
- utvrđivanje naturalnih razlika između stvarnog i knjigovodstvenog stanja;
- unos cena/vrednosti popisane imovine;
- obračun vrednosti popisane imovine;
- sastavljanje izveštaja o izvršenom popisu.
Popisne komisije imaju rok za dostavljanje izveštaja o popisu za 2017. godinu na usvajanje do 31. januara 2018. godine (ovo se odnosi na obveznike koji imaju petodnevnu radnu nedelju).
Odluke o usvajanju Izveštaja o izvršenom popisu za 2017. godinu donose se najkasnije 31. januara 2018.godine.